Totalvinnaren Martin Berglund SMK Gävle med kartläsare Henrik Olsson
125 bilder
Årets upplaga av Rally Gotland blev som vanligt en actionladdad och fartfylld upplevelse med ylande och smattrande landsvägsgående raketer (turboladdade rallybilar har ett responssystem som smattrar, smäller och pangar och som gör att laddtrycket hålls uppe även när föraren har släppt på gasen t.ex. inför en kurva och bilen kan då skjuta iväg direkt när föraren gasar på igen) Vädret var fint med torra vägar och med många fastlandsbilar som har kört här tidigare år och mer än gärna kommer tillbaka för att sparra/sladda i gotländskt kalkstengrus.
Snabbaste gotlänning och totaltvåan Stefan Pettersson och Anna Marions. Gotlands MF
127 bilar startade inför de två dagarna med två sträckor på fredagen och ytterligare fyra sträckor på lördagen. Första sträckan ss 1 i Follingbo startade strax före kl. 18 på fredagen men fick brytas efter att en bil körde där ett träd stod. Dessbättre klarade sig både förare och kartläsare utan svårare skador. Efter det drygt timslånga uppehållet för räddningsarbetet ströks sträckan och inga tider räknades. Andra sträckan gick vid folkracebanan och de som inte hann köra igenom första sträckan innan olyckan fick testa sina extraljus ordentligt då det hade hunnit skymma och bli mörkt.
Snabbaste tvåhjulsdrivna ekipage med Johan Holmberg Gotlands MF och kartläsare Henrik Appelskog Östergyllen RC
Lördagen började med en längre sträcka på Tofta skjutfält. Därefter ett kort serviceuppehåll för bilarna i Visborgsområdet (gamla P18) sedan blev det en tripp till norra Gotland ca 8 km norr om Lärbro där SS 4 startade i Kauparve. Nästa sträcka ss 5 hade start och mål vid Visborg sedan var det åter service inför den avslutande sträckan ss 6 som återigen var på Tofta skjutfält.
När tidtagningen efter den sista bilen hade stoppats och kalkdammet hade lagt sig så var det Martin Berglund SMK Gävle med kartläsare Henrik Olsson som stod upp som totalsegrare i Rally Gotland 2013 med sin fyrhjulsdrivna Mitsubishi. Totaltvåa och snabbaste gotlänning blev Stefan Pettersson Gotlands MF och kartläsare Anna Marions med en Ford Escort Cosworth. Snabbaste tvåhjulsdrivna bil blev segervana Johan Holmberg Gotlands MF med kartläsare Henrik Appelskog/ Suzuki Swift S1600 efter en kamp med Christoffer Jacobsson Gotlands MF med kartläsare Jesper Elfver och deras Ford Fiesta ST.
Här kommer den som var snabbast
Hade snabbaste tiden på tre av sträckorna. Det är..
Martin Berglund Smk Gävle med kartläsaren Henrik Olsson
Bilen smattrar och fräser när ”Peen” bromsar ner inför kurvan
Stefan ”Peen” Pettersson trycker ner gasen och driver bilen framåt i en kontrollerad fyrhjulssladd medan kartläsaren Anna Marions vant koncentrerar sig på att läsa kartnoter
Den fyrhjulsdrivna Ford Escort Cosworthen tar fart
Full gas
Skjuter iväg och högre växlar matas i blixtsnabbt
Bang och pang. Det smäller och låter när växlarna går i den förstärkta växellådan och den datorstyrda tändningen bryter någon millisekund och överskottsbränsle antänds och exploderar kontrollerat i grenröret.
Fredrik Dannevall Nollåtta MK med kartrläsare Patrik Sjödahl
Här kommer en högvarvigt ylande best
Johan Holmberg Gotlands MF med kartläsare Henrik Appelskog flyger fram i ingången på kurvan
Går in i kurvan med precision och..
blixtrar iväg mot ännu en seger
Christoffer Jacobsson Gotlands MF med kartläsare Jesper Elfver kämpade hårt och tog silverplatsen efter Johan Holmberg
Kim Koivio och Petri Savela Stockholms BK slutade fyra totalt
Jan Johansson Frykdalens MK och Nicklas Edvardsson tog bronsplatsen i Grupp H 2WD med sin Toyota Corolla
Lars-Åke Hägglund och Ann-Louise Hansson Gotlands MF körde brett och publikfriande med sin inte nyaste men välpreppade Ford Escort. Slutade på sjätteplats av A förarna i Grupp H 2WD
Jonny Hederstedt Gotlands MF och Joakim Klasson tog silverplatsen i Grupp H 2WD B-förare
En till Ford på väg
Här är det Andrew Rönnle och Joakim Hederstedt som tog tredjeplatsen Grupp H 2WD B-förare
Mikael ”Smajlas” Olsson och Jonas Sigren Gotlands MF tog fjärdeplatsen efter Andrew Rönnle
André Ekström Gotlands MF och Johnny Jacobsson vann Grupp H 2WD C-förare med sin välputsade Opel Kadett
Emil Lagerqvist och Tobias Steen tog guldplatsen i Grupp E / A-B förare och var snabbast i gruppen fyra av de fem sträckorna som räknades
Fredrik Myrdahl MK Gutarna och Mattias Ahlström var snabbast i Grupp E C-förare
Joakim Rönnbäck fick bryta med sin fina Kadett på sista sträckan
Dekoration med avspärrningsband
Michael ”Bonnen” Larsson Rönne Mk och Gustav Johansson förlorade mycket tid när de körde fel på folkracebanan efter att avspärrningsbandet inte fanns kvar på ett ställe
Magnus Nyberg och Hanna Nyberg Gotlands MF hade bråttom och körde med bakluckan öppen
Mer drag i bilen blev det i alla fall men det är högst osäkert om det bidrog till den fina tredjeplatsen i Grupp E / A-B förare
Daniel Gutemyr och Maja Sahlsten Rosendals MK
Anders Hallenbring och Chorina Hallenbring Gotlands MF
Fredrik Myrdahl
Tobias Gutemyr och Malin Gutemyr Rosendals MK fick plötsligt motorstopp
Det var rotorn som hade slagit i fördelarlocket och gått i bitar. Det hade visst hänt förut och de hade med sig en extrarotor och den gröna SAAB 900:an var snart på väg igen. Fast mycket tid var förståss förlorat på sträckan
Fredrik Dannevall
Martin Berglund och Henrik Olsson med sin vinnarbil
61 Göran Lindström och Kjell Andersson Huddinge MK
Michael Brucesson och Håkan Marions Gotlands MF körde snabba tider innan de fick bryta på lördagen
Förra årets totalsegrare Björn Adolfsson KAK Motorsport och Cay Nyberg var med i toppstriden om första platsen tills de fick bryta på sista stäckan
”Peen” visar hur man ska köra på folkracebanan
Tobias Pettersson och Andreas Lundström är vana att kriga i tätstriderna men hade otur och fick bryta med motorfel
Har hunnit mörkna ordentligt när Johan Holmberg fräser runt på folkracebanan
Lars-Åke Hägglund
Björn Blackne Börje Sportklubb och Andreas OlssonC
Christoffer Jacobsson
Conny Johansson och Niclas Virgin Gotlands MF
Jonny Hederstedt
Mikael Olsson
Holmbergs vinnarmotor
Service
Vinnarkombination
Roine Larsson och Carolin Larsson upptäckte ett fel vid serviceplatsen
Det var ett drev till kamdrivningen som hade spruckit. Som tur var kamremmen fortfarande spänd annars hade det blivit ett dyrbart haveri. Någon åkte iväg för att leta efter ett nytt drev men tiden var för knapp och de fick bryta här
Lars-Åke Hägglund och Ann-Louise Hansson är precis klara på serviceplatsen inför sträcka 4 på norra Gotland
Bengt Johansson får sin bil servad
Mycket aktivitet vid serviceplatsen. Här är det Mats Lundholms nybyggda rallymercedes som fick översyn
Här måste Michael Brucesson bryta efter att drivaxeltappen har gått rakt av vid ingången till växellådan.
Tankplatsen med brandsläckare och skyddsmattor ifall någon skulle spilla.
Smajlas har varit och tankat bilen och åker till serviceplatsen
Smajlas kontor för dagen
Tommy Bergman Gotlands MF
Tommy Bergmans bil och kartläsare Putte Bogren
Jesper Lantz och Madelene Buskas Gotlands MF
Jan Nilsson och Jimmie Krusell Gotlands MF
Anders Hultberg och Karl Malmberg Gotlands MF
Mikael Larsson och Karoline Larsson Gotlands MF/MK Gutarna
48 Joakim Eriksson / Sandra Eriksson åker brett
Bara taket syns
Poff borta. Välkommen tillbaka till Rally Gotland 2014